Билкарката Елионора Недялкова: Ако можеш да помогнеш, направи го, ако не - моли се за тях

 Билкарката Елионора Недялкова: Ако можеш да помогнеш, направи го, ако не - моли се за тях

В България билкари има, добри билкари също, но не е достатъчно само да познаваш билките и техните лечебни свойства – тайната е да знаеш как и кога да направиш правилната комбинация, казва известната билкарка в първо интервю за "Здравница". Тя е автор на книгите "Сборник ...от старите тефтери на дядо...и нещо от мен" и  "77 и половина чудни растения".

- Г-жо Недялкова, откъде тази любов към билките и лечителското изкуство? Вие сте инженер, кога станахте фитотерапевт?
- Здравейте, казвам се Елионора Недялкова, с билките ме запозна моя дядо Динко (Господин), още когато бях на 4 годинки. През годините той ме срещаше с много от своите приятели билкари и лечители, но във времената, в които живеехме 80 – те години на миналия век, това ставаше потайно. Народната медицина не беше на почит.

Дядо и неговите приятели ме научиха на силата на билките, лечебната пръст – глина (хума), лечебните свойства на различните видове растения, дърветата, храстите, камъните и водата. Споделяха с мен своите рецепти, предавани и на тях през времената. Имах много баби, които ме учеха също – отраснах с три баби Елена – моята собствена баба, жената на дядо Динко и две съседки, които винаги ме водиха на билкобер и ме учеха на лечебните растения – билки и подправки. В по – късните си години срещнах други лечители и лечителки, които също ме правеха своя ученичка и записвах техните лечителски рецепти, обреди и практики.

След 90 – те години започнах да се занимавам с фитотерапия и да помагам на хората, по – късно „облякох“ знанията си в дипломи. Инженерният ми профил е магистратура в УХТ – Пловдив, специалност „Технология на мазнините, етеричните масла, парфюмерията и козметиката“, където станах инженер – технолог. Това е само една от магистратурите ми.

Така че фитотерапията ме направи инженер.

- Трудно ли е да постигате успехи в условия на голяма конкуренция?
- Аз никога не съм търсила успех. Едно от нещата, на които са ме научили старите лечители с които израснах, е това – „ако можеш да помогнеш, направи го, ако не- моли се за тях“. Това не е лична изгода и за това няма как да имам конкуренция. Всичко е във всеки.

Аз съм наследник на Българската народна медицина, на старите лечителски обреди и практики. Тяхното начало е изгубено през времената и се е съхранило в това, което са ми предали – рецепти, ритуали за здраве, баяния – всеки един от нас помни и предава на поколенията си това което е научил от старите си предци.

- В България винаги е имало добри билкари…
- Да, това е така, билкари има, добри билкари също – но не е достатъчно само да познаваш билките и техните лечебни свойства – тайната е да знаеш как и кога да направиш правилната комбинация, съчетана с индивидуалността на всеки организъм, и най – вече за да си добър лечител се иска сърце.

Парите не могат да бъдат цел, те са просто средство да съществуваме в нашия свят. Защо днес медицината губи толкова много, защото всичко винаги опира до пари.

Винаги съм се стремяла като фитотерапевт да бъда коректна в отношенията си с хората – защото когато те са добре и аз съм добре. Всеки, на когото съм помогнала е дал благословия за мен и семейството ми.

- Кои са продуктите с които най-много се гордеете и са най-търсени, създадени от Вас?

- По образование съм магистър – счетоводител, но след като диагностираха малките ми синове с диагноза аутизъм през 2014 г., се върнах обратно към фитотерапията и наследството от дядовците ми - дядо ми Динко, дядо Иван и всички записки от старите лечители.

Със съпруга ми Ангел, който много пострада от медицината – неправилно поставени диагнози, неправилно лечение и в резултат – напълно ослепяване с лявото око, създадохме Билкова ферма – работилница „Магическо биле“ и Пчелна ферма „Ангелски ръце“. Днес заедно създаваме билкови и пчелни продукти – изцяло с натурални масла, с култивирани от нас лечебни растения.

Всичките ни билкови домашни мехлеми и билкови извлеци са с разнообразна насоченост към човешката кожа.

Важно е да уточня, че всички рецепти за билкови смеси, тинктури (алкохолни извлеци) и мехлеми (помади и мази), са от старите тефтери на дядовците ми и старите лечители.

Като инженер – технолог успях да съчетая най – доброто от всички рецепти на старите лечители и да създам ефективни продукти с лесно достъпни лечебни растения и студено пресовани масла.

- Какво още билкови рецепти имате?
- Много и разнообразни са билковите ми рецепти, но основно създавам билкови мехлеми по заявка.

Благодарение на Фейсбук групата „Купи подарък от майка на дете с увреждане“ през 2020 г. създадохме онлайн щанд „Глезотиите на Графиня дьо Шарки“ с подкрепата на сайта „Купи подарък с ❤ от майка на дете или възрастен с увреждане“. Така творчеството на ръцете ми достигна до голям брой хора, на които имаме възможност да помагаме.

Основната ми дейност е като консултант – фитотерапевт и времето ми е ограничено. 
Грижа се и за едно голямо домакинство с три деца под 18 години, като в тях са и двамата ми сина аутисти.

Но въпреки това от години съм си наложила всеки делничен ден да отделям 2 часа от живота си, за да помагам на хората, като консултирам безвъзмездно всеки.

Така помагам на тях, Бог помага на нас!

- Имате ли любими билки, които ползвате?
- Любимата ми билка е мащерката. С нея запозна пътя ми в изучаването на билките и до днес я използвам и като билка, и като подправка. Тя е с широк спектър на приложение – и вътрешно, и външно. Мащерката е мощен имуностимулатор и може да се приема всекидневно за лечение и превенция на различни заболявания, при хроничен бронхит, коклюш, бронхиална астма, суха и спастична кашлица, при белодробни заболявания, при гнилостни процеси, чревни паразити, за успокоение при нервна възбуда, безсъние, главоболие, малокръвие, при ставни и нервно-мускулни заболявания и др.

Иначе търся нови и разнообразни лечебни видове, в търсене на лечението на синовете си – искам да им помогна да възстановят интелекта и говора си.

- Какво мислите за българските билки, и те сякаш се промениха, както и храната ни, те вече нямат онази сила и вкус, която имаха само преди?
- Лечебните растения не са изгубили силите си, почвата, въздуха и водата се промениха и така повлияха и на биоактивните вещества в билките.

Но има растения, които от отровите в почвата придобиват повече лечебна сила, такъв е тревистия бъзак – един мощен имуностимулатор. Малко хора знаят, че освен плодовете му и корените имат силата да лекуват дори и онкозаболявания.

Но ще споделя един пример, отглеждаме част от билките в оранжерия и други в билковата ни ферма на открито.

Гърличето е една невероятна билка, която е добър помощник в лечението на женската полова система.

След един летен дъжд през юли месец миналата година, всички растения на открито за часове изсъхнаха. Ето това е което „убива“ – от водата отива в почвата.

- Защо озаглавихте книгата си "77 1/2 билки"? Това е тайното число на Еньовден.

- Книгата "77 и половина чудни растения" е един голям подарък от приятел. Георги Мишев даде възможност на част от рецептите ми (съхранени от предците ми в старите тефтери на дядовците ми и запазените стари лечителски обреди, ритуали и практики на старите ни лечители) да намерят своето място в тази невероятна книга "77 и половина чудни растения" - незаменим помощник за всеки, който иска знае повече за народните традиции и вяра в магията на билките и лечението с тях!

Георги Мишев е доктор в областта на културно-историческото наследство, с фокус върху изследване на античните религиозни практики, магическите ритуали и обреди на народите на Балканите.

Книгата е първото по рода си издание в България, с описания и рецепти за отвари, тинктури и мехлеми (помади и мази), което засяга така пълно ролята на растенията в народната култура.

Текстовете дават много добра представа за най-характерните техни черти в обредността, вярванията и лечебните практики на българския народ. За предците ни растенията са били не само материален дар, а също символи и духовни същности.

Тази книга припомня и разказва за тези вярвания, празници и ритуални действия, които основно са част от българската традиционна култура, но по пътищата на културното сътрудничество са преминали и в съседните на нас народи. Рецепти за приложение на тези растения спрямо техните свойства и според древните традиции.

Предлагаме ви и откъс от книгата:

„АЛКОХОЛЕН ИЗВЛЕК ОТ ГРЪМОТРЪН - ПРИЛОЖЕНИЕ"


- При заболявания, свързани със задържане на течности в организма - сърдечна недостатъчност, бъбречни възпаления и отоци о т различен произход.
- При безплодие, затлъстяване, бъбречнокаменна болест и жлъчнокаменна болест. Съдейства за намаляване проницаемостта и чупливостта на капилярите.
- При ревматични заболявания, шипове, подагра.

Гръмотрънът намира широко приложение в борбата с наднорменото тегло.

Противопоказния: Индивидуална непоносимост.

Приготвяне:
- Вземат се 200 г натрошени корени от гръмотрън.
- Заливат се с домашна ракия (40 - 50 градуса) или водка.
- Извлекът престоява 40 дни на тъмно и хладно, като периодично се разклаща.
- Когато е готов, се прецежда и се съхранява в стъклен съд в хладилник или на тъмно и хладно място.

Дозировка:
- Профилактично: по 10 капки в малко вода или сок сутрин и вечер или по дадена схема след консултация с фитотерапевт (в зависим от състоянието на лицето).
- За лечение: по 20 капки сутрин, обед и вечер половин час след хранене в малко вода или сок.

Приема се 20 дни и се прави 10 дни почивка.

Из опита на фитотерапевта:

Жена на 32 години безуспешно опитвала да забременее 3 години.

Не се наблюдаваха медицински отклонения и при двамата партньори.

Препоръчах им да приемат извлека от гръмотрън, заедно с природни смоли, както и да спазват хранителен режим. На двайсетия месец от прилагането на билката се установи бременност. Родиха се живи и здрави близнаци“

Едно интервю на Светлана Желева

Линк към интервюто




Коментари

Популярни публикации